A fehéroroszok legszívesebben megköveznék Conchita Wurstot,
miközben a nyugati félteke császárnőként ünnepli az osztrákok eurovíziós
küldöncét. A megosztó előadó Dániában a legnagyobb sztár, ezért
elgondolkodtunk, vajon Kállay-Saunders Andrásnak van-e esélye mellette a
szombati döntőn. "Egy eurovíziós művész többet tud tenni Európáért egy hét alatt, mint
egy politikus egy teljes év alatt" - ezt még az észt Dave Benton mondta
2001-ben, amikor a volt szovjet tagköztársaságok indulói közül elsőként
megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált. A megállapítás még mindig találó,
13 évvel később viszont a volt keleti blokk épp ezt a fajta
európaiságot támadja. Sőt, Conchita Wurst, az osztrák szakállas díva
miatt többen bojkottot kezdeményeztek a dalverseny ellen. A fehéroroszok
azt követelték, zárják ki az előadót dívát az Eurovízióból, a
newsru.com azt írta: "az európai liberálisok miatt a legnépszerűbb
nemzetközi verseny, amelyet a gyerekeink is látnak, az erkölcstelenség
táptalajává vált", ráadásul egy petíciót is indítottak, hogy ne
közvetítsék az osztrák fellépését, annyira megbotránkoztatónak találják a
férfit, aki a másság elfogadásáról énekel. A konzervatív kelet azonban valójában semmit sem tehet. Jobban mondva,
saját magát zárja ki a versenyből, ha nem tetszik nekik a "szabados"
rendszer. Technikailag ugyanis megoldhatatlan a bojkott, hisz
értelmetlenné tenné az egész szavazást. A voksolás lényege épp az, hogy
minden előadóra lehet szavazni, kivéve a saját versenyzőt. Conchita Wurstot amúgy nem érdeklik a hőzöngők, hozzászokott az éles
kritikához. A mássága miatt örökké szekált (Thomas Neuwirth-nak
született) előadó 2011 óta van reflektorfényben, és hát kitartásának
köszönhetően el is jutott a 13 ezres osztrák Gmundenből a 120 milliós
nézőseregig. Szerepelt már az osztrák és a német tévé különböző
valóságshow-iban, mottója pedig az: "hozd ki a legjobbat magadból,
ahelyett, hogy valaki más rossz koppintása légy". A művésznév első felét
egy kubai barátnője adta, a Wurstot viszont ő választotta, és
arra utal, hogy "tökmindegy, hogy honnan jött, és hogy néz ki
az ember". A tökmindegyet pedig a német nyelvterületen a Wurst, azaz
kolbász szóval fejezik ki. A fogadtatása Dániában felülmúlta a várakozásokat, a csütörtök esti
második elődöntőn ő robbantott a legnagyobbat, a több tízezres
nézőközönség szinte megőrült. Az ottlévők szerint ekkora ovációt még a
skandináv énekesek sem kaptak. Erre még a műsorvezető is rátett, aki
ölelgette, puszilgatta, majd szinte szerelmet vallott a dívának. A
nyugati sajtója is több, mint pozitív. A német és az angol hírportálokon
nem csupán az általa közvetített liberális üzenet miatt dícsérik, de a
kritikusok szerint a produkciója is makulátlan: a James Bond-dalokkal -
különösen Shirley Bassey stílusjegyeivel - és a színpadi
jelenlétével minden más előadót lepipál. Conchita Wurst egyedül áll a
színpadon, egy szélgép és a kivetítő húzza alá nagyívű előadását,
amelyben minden mozdulat, de még a mimika is pontosan a helyén van.
Kállay-Saunders András produkciója viszont Conchita Wurst szöges
ellentéte, mind hangzásban, mind színpadképben, mind témájában.
Mindkettő nagyot szól, de András ide-oda rohangál, hogy megszólítsa a
közönséget, míg Conchitának elég, ha felvonja a szemöldökét, és őrjöng a
tömeg. De még szakállban is ráver Andrásra. Tehát nagy kérdés, hogy az
osztrák mellett, aki a szombati show-n a tizenegyedikként lép fel,
lehet-e érvényesülni? Kállay-Saunders-nek szerencséje, hogy csak jóval
utána, 21-ként következik. A másik előnye a magyarnak, hogy míg Conchita
Wurstnak zajos rajongótábora van, utálója is akad elég, méghozzá az
erős szavazóbázisú keleti oldalon. A magyar fiút pedig legfeljebb itthon
szólják meg. De mi nem szavazhatunk rá.
Végül a fináléban Kállay-Saunders András az ötödik lett, a "szakállas nő" pedig a dobogó legfelső fokára állhatott.