Tavaly az egész világon végigsöpört Conchita Wurst előadása, aki
egy magát meleg férfinak tartó, de szakállas nőként fellépő
transzvesztitaként igyekezett felborítani minden eddigi konvenciót, ami
csak a nemi identitáshoz köthető. Elsöprő sikerét követően megújult a
társadalmi párbeszéd a nemi hovatartozás árnyalatairól és az LGBT
közösség egy időre ismét a figyelem középpontjába került.
De
korántsem Conchita volt az első az Eurovízió történetében, aki
nekiugrott volna a nemi és szexuális normák társadalmilag bebetonozott
falainak. Még csak nem is az első transznemű fellépő, Dana
International, aki 1998-ban szintén megnyerte a versenyt Izraelnek. Már
1957-ben elkezdődött a határok piszkálása, amikor a dán páros, Birthe
Wilke és Gustav Winckler romantikus duettjük befejeztével egyszer csak
egy 11 másodperces csókban forrtak össze. Ma már nem nagyon lehet
érteni, mi volt ebben a vérlázító, de egy élő adásban leadott, hosszan
kitartott férfi-női csók abban az időben legalább annyira extrém
látványnak számított, mint ma egy szakállas nő.
2003-ban a magát leszbikusnak hirdető lányduó, a t.A.T.u.
indult Oroszország színeiben. Bár a lányokról később kiderült, hogy csak
imidzsből adják ki magukat melegnek, akkoriban az Eurovízió szervezői
komolyan tartottak attól, hogy az előadásuk valamely pontján a két
tizennyolc éves vad smárolásban tör ki. Oroszország azóta nem hogy nem
küld meleg párokat, hanem az egyre erősebben homofób állami
szabályozással igyekszik megnehezíteni az életüket. Az
évek során az Eurovízió az LGBT közösség egyik fő platformjává vált,
számos fellépő nyíltan vállalja a másságát, amit gyakran az előadásuk
üzenete is tükröz. Az Eurovízió mostanra nemcsak Európa országainak, de
azok lakóinak a sokszínűségét is hirdeti. Az Euróvízió azonban az identitás keresésen kívül számos egyéb
problémának is hangot ad, ami egy adott ország polgárait foglalkoztatja
(ahogy az idei magyar induló Boggie a háború pusztításáról énekel). Ezek
a problémák nem ritkán politikai színezetűek. Ha valaki csak az
Eurovízión induló számokat nézi – és azt, hogy az országok zsűritagjai
kinek hány pontot adtak –, egész jó képet kaphat a kontinens politikai
vízrajzáról. Ez annyira így van, hogy 2011-ben az Atlantic
úgy definiálta az Eurovíziót, hogy az „politikai csatatér, ahol
ugyanannyira van szükséged Henry Kissinger tanácsaira, mint Simon
Cowelléra.” 1967-ben a
spanyolok küldöttjét, Joan Manuel Serratót visszahívták, mert a férfi
katalánul akart énekelni, amit a Franco-rezsim provokációnak vett.
1974-ben pedig a portugálok E Depois do Adeus
(És akkor viszlát) című száma adta meg a jelzést a készülődésre az
április 25-ei katonai puccsra, ami végül a Szegfűs Forradalomhoz
vezetett. A 2008-as, Oroszország és Grúzia közötti katonai konfliktus után a
grúzok egy burkoltnak nem nevezhető számmal kívánták dalban elmondani,
hogy mit csinálnának Putyinnal (fejbe lőnék). Az EBU arra kérte a
grúzokat, hogy finomítsanak az előadáson, amire azok nem voltak
hajlandóak, és visszaléptek a 2009-es, Oroszországban tartott
versenytől. Nem a grúzok voltak az egyetlenek, akik az Eurovízión keresztül
kürtölték világgá, hogy mit gondolnak az oroszokról. Ukrajna a 2005-ben a
Narancsos Forradalom himnuszává vált Rozaom Nas Bahatóval
indult, idén pedig anyagi és politikai okokra hivatkozva bejelentette,
hogy nem vesz részt a versenyben. 2014-ben az ukrán konfliktus komoly
kérdéseket vetett fel. Az EBU-nak például el kellett döntenie, hogy a
Krímben leadott közönségszavazatokat Ukrajnához vagy Oroszországhoz
számolja-e. Az EBU végül Ukrajna mellett döntött, sokak szerint
politikai nyomásra. Nemcsak a
fellépők, de a zsűri sem mentes a politikai részrehajlástól. Egymással
konfliktusban álló országok tradicionálisan nem adnak egymásnak pontot –
2003-ban pedig az Egyesült Királyság úgy, ahogy van pont nélkül maradt,
feltehetően büntetésül azért, mert beszállt iraki háborúba. Az ártatlan, émelyítően cukros külső ellenére tehát az Eurovízió
egyszerre jelent platformot a társadalmi változások előremozdításának,
de legalább ennyire számít a politikai csatározások sakktáblájának is.
Ennek ellenére a közönségét nem feltétlenül a véresen komoly témák
szögezik oda évről évre a képernyők elé, hanem az a közösségi érzés, ami
annak idején a Játék határok nélkült is annyira népszerűvé
tette. Az emberek szeretnék elhinni, hogy Európát nem csak az köti
össze, hogy együtt küldünk haderőt a Közel-Keletre, vagy Merkel néha
megiszik egy kávét Hollande-dal. Az Eurovízió 60 éve bizonyítja, hogy az
európaiak még tudnak egymásnak örülni.