Több mint kétszáz szerzeményből választott ki harmincat az előzsűri az
Eurovíziós Dalfesztivál magyar válogatójára, A Dalra. Az első elődöntő
január 25-én, a döntő február 22-én kerül képernyőre az M1-en. A győztes
dal képviseli az országot Koppenhágában, a kontinens talán
legmegosztóbb könnyűzenei versenyén.
Sokak szerint gyenge, giccses dalokat küldenek az egyes országok erre
a fesztiválra. Komoly előadókat legalább olyan nehéz rábeszélni a
részvételre, mint sztárséfeket indítani gulyásfőző versenyen. A
szavazási rendszer egy rossz vicc: saját országa versenyzőjére senki sem
voksolhat, ezért az egymással szimpatizáló országok tévénézői a
szomszédra szavaznak, a dal minőségétől függetlenül. A végeredmény már
emiatt is megkérdőjelezhető. Gyanítjuk, hogy van íratlan receptje az
„eurovíziós fesztiváldalnak”, ezt akár mi, nézők is meg tudnánk
fogalmazni. (Bombasztikus hangszerelés, nagyívű, steril dallamok,
fülbemászó, egyszerű refrén, közérthető szöveg, látványos körítés.)
Drága mulatság
Néhány ország már ki is szállt a versenyből (Szlovákia, Csehország,
Portugália, Ciprus, Lengyelország, Görögország), mivel az Eurovíziós
Dalfesztivál még akkor sem olcsó mulatság, ha az illetékesek egyszerűen
kijelölik az országot képviselő szerzeményt. A részvételi díj mellett a
tévéközvetítés jogdíját is ki kell fizetni, ami jelenleg 120 ezer euró.
Megnyerni sem minden ország szeretné a versenyt, mivel a következő évben
a győztesnek kell megrendeznie a mustrát, saját forrásból.
A magyarok persze bevállalósak, az MTVA a kontinens legrangosabb
könnyűzenei viadalaként tekint erre a versenyre. Olyannyira, hogy
nemzeti dalválasztó show-t is rendez. Végighallgattuk az elődöntős
dalokat (adal2014.hu), azt vizsgálva, hoznak-e valami újat.
A tehetségkutatók hősei
A tévés tehetségkutatókon felcseperedett nemzedék nagy örömére a
harmincas mezőnyből tizennégyen ezeken a versenyeken tűntek fel.
Próbálnak ismét képernyőre kerülni, amire ez a dalválogató mindenképp
jó. Közülük talán a The Voice ikerpárja, Szécsi Saci és Szécsi Böbe
dala, a Born To Fly a legjobb. Kedves, old school hangulatú nosztalgikus
dal, szép harmóniákkal, még a Beach Boys is beugorhat az embernek egy
pillanatra. A kaliforniai szörfrockerek talán pont ilyen dalt írnának,
ha ma kezdenék a pályát. Ráadásul egy egypetéjű ikerpár vizuálisan is
érdekes lehet az Eurovíziós Dalfesztivál „semleges” szavazói számára.
Hangszerek nélkül
Szintén szép látvány egy a capella fiúzenekar. A Fool Moon dala
egyszerre szokatlan, frappáns és fantáziadús, tele technikai
bravúrokkal, amelyek természetesen csak annyit nyomnak a latban, ahány
csukott szemmel tévéző egyén ragad telefont, hogy szavazzon rájuk. A
többi a tálaláson múlik. Az It Can't Be Over szövegírója a színészként,
rendezőként és tévés műsorvezetőként is ismert Szente Vajk. A zeneszerző
Bella Máté és Rácz Gergő, utóbbi az együttes tagja.
Akik magyarul dalolnak
A magyar szövegű szerzemények közül favoritunk a HoneyBeast zenekar
száma. Érzelmes, extrém, de akár egy szál gitárral is előadható dal,
mégis alaposan kidolgozott. Finoman jelen van az elektronika, amelyhez
ízlésesen adagolják a basszust. A szöveg szellemes iróniával hatol egy
párkapcsolat mélyére. Ezt Koppenhágában nem értenék, de nekünk nagyon
tetszik.
Ugyanez a helyzet Szabó Leslie Hogy segíthetnék című egyszálgitáros
dalával, amely első hallásra Bródy János-utánérzésnek tűnik,
másodszorra-harmadszorra azonban nagyon meg lehet szeretni, mert szépen
összefonja a múltat a jelennel, egyszerre sokatmondó és emészthető. Ha
játszanák a rádiók, hamar slágerré válna.
További kedvencünk a BülBüls együttes Minden mosoly című dala,
amelyben a hangsúly az éneken van, a háttérben megbúvó elektronikai
kunsztok, furfangos hangszerelési ötletek Takács Noémi, a „frontlány”
erényeit hivatottak kidomborítani. Noémi egyébként földink, az
Érsekújvári Rockszínpad tagja. Vendégszerepelt a Fekete-Kovács Kornél
vezette Modern Art Orchestra fellépésein és az Emil.RuleZ! 2012-es
albumán. Jelenleg a Kőbányai Zenei Stúdió hallgatója, és a Budapest
Voices-ban is énekel.
A bevált recept
A New Level Empire nevű csapat The Last One című dala is tetszetős,
elsőre nem is tudtuk, miért. Aztán rájöttünk, hogy a dal akkordsora
számos világslágerével megegyezik, például a U2 With Or Without
You-jával. Ez jó taktika, hiszen a tavaly nyáron alakult zenekar úgy
megy tutira, hogy közben senkit sem koppint.
Akikért kár
Végül essék szó pár melléfogásról. Király Linda nagyon vágyik a
nemzetközi sztárságra, de az Everyhingnél volt már jobb száma is. Radics
Gigi szintén megérdemelne egy ütős slágert, mert ekkora hangot kár
elvesztegetni olyan tucatszámokra, mint ez a mostani Catch Me. A
Depresszió zenekar egyedüliként képviseli a kemény rockot a mezőnyben.
Nyilván nem győzhetnek, de vigasztaljon minket a tudat, hogy voltak már
ennél izgalmasabb dalaik is. A Csak a zene csupán arra jó, hogy végre
szerepelhessenek a magyar közszolgálati televízióban.