Kemény vita alakult ki A Dal elődöntőjéből továbbjutó Spoon zenekar körül. A fiúbanda szinte tökéletesen adta elő a Keep marching on című
dalt, ám az utolsó tíz másodpercben furcsa dolog történt. Az énekes,
Grósz Márton elvétette a szöveget, mást énekelt, mint amit hallani
lehetett, amiből sokan arra következtetnek, hogy nem szólt a mikrofonja.
Azaz nem csak a zene, hanem az ének is playback, tátogás volt. Ez
azonban súlyos szabályszegés volna a hazai Eurovíziós Dalfesztivál
elődöntőjében, hiszen szabály, hogy az előadók élőben énekeljenek. A dalfesztivál alapszabálya, hogy csak élő emberi hang szólalhat meg a
színpadon, nyilatkozta a Borsnak korábban az MTVA sajtóosztályának
alkalmazottja. Most pedig azt hangsúlyozták: nem történt csalás. A
Dalban élőben énekelnek az előadók, mondta a munkatárs. Ezen kívül a
zenei producer ellenőriz minden zenei alapot, hogy ne legyen rajta
emberi hang. Marci rosszul léphetett be. A Bors felkeresett két, a témában jártas szakembert is, aki látta a produkciót:
Egy gyanúsan kristálytiszta dalt hallhattunk, ahol még a fütyülés
is tökéletes volt, nyilatkozta Szigeti Ferenc, a Karthago együttes
alapítója. 36 éve vagyok a szakmában, de ilyen ügyesen még a profi
énekesek sem tudnak előadni egy ilyen nótát. Nem állítom 100 százalékra,
hogy playback volt, de nagyon gyanús. A tátogásnál előfordul, hogy az
előadó hamarabb belekezd a szövegbe, ám Márton nem ezt a tipikus hibát
követte el. Meglepve tapasztaltuk, hogy a dal 2 perc 50 másodpercénél
teljesen más szöveget énekelt, mint amit hallhattunk. Lehet, hogy
valamiért mást is akart énekelni, vagy csak motyogott valamit, netán
káromkodott, miután a fülese elmozdult. Mindenesetre a motyogás nem, ám
az ének hallható volt, magyarázta a szakember, akinek véleményét más, a
szakmában rutinos hangmérnök-zenész is megerősítette. Gyanús, hogy playbackelnek a srácok. Az énekes motyogását bizonyára a
térmikrofonok rögzítették, hiszen, ha működött volna a sajátja,
ugyanolyan kristálytisztán hallhattuk volna a bakit is, mint az utána
következő éneket.
Grósz Márton sajátos módon reagált a zenészek megjegyzéseire:
Az említett résznél valóban rosszul léptem be, de utána egyből
folytattam a vokállal együtt. Nagyon nagy elismerés a két, neve
elhallgatását kérő zenei szakértőtől, hogy ennyire tetszett nekik az
ének és a vokál is. Remélem, kiemelten fognak figyelni minket szombaton a
középdöntőben is, azon leszünk, hogy még jobban teljesítsünk, mint az
elődöntőben, mondta Marci.
A világhálón számtalan hozzászólás jelent meg a „tátikagyanús”
előadással kapcsolatban. Közülük a legtöbb igazságtalanságot emleget.
„Felháborítónak tartom, hogy ilyen hibákat vétsenek élő adásban,
biztosan bunda!” – írja az egyik fórumozó. „Lehet, hogy csak két
másodpercre kapcsolták ki a mikrofonját” – ironizált egy másik.
Más, különös dolog is történt. A Dal egyik asszisztense a papírokra
rossz kódszámokat írt fel. Amikor az adásképen észlelni lehetett a
hibát, azonnal intézkedett a stáb, így a műsorvezető, Harsányi Levente
megkérte a fellépőket, hogy tegyék le a hibás feliratokat, és ezt Tatár
Csilla adásban korrigálta a helyes kódszámra.
A műsor készítői sajnálják ezt az emberi mulasztás okozta hibát, s
közölték a Borssal: az élő adás sajátosságaiból adódóan némi kis időbe
telik a hibák korrigálása. Ez a hiba szerencsére a végeredményt és a
szavazást semmilyen mértékben nem befolyásolta, tették hozzá.