Az Eurovíziós Dalfesztivál megverte a kereskedelmi tévéket

Az Eurovíziós dalfesztivál második elődöntője a teljes népesség körében megverte a TV2-t és az RTL Klubot is. A Dalnak az első forduló bakiparádéja ellenére sikerült növelnie nézői számát, így felkerült a Top47. helyre.
Köztévés műsor hosszú hetek óta nem volt jelen a Top50-es listákon. Utoljára a január elsejei Híradóval csípték meg a teljes népesség körében a Top50. helyet. A múlt héten viszont három produkcióval is feljutott az m1 erre a listára, a szombati Híradó rekordszámú nézőt ért el, 1 millió 71 ezren látták és ezzel felkerült a Top31. helyre, a Telesport szombati adása a 39., A Dal pedig a 47. helyet érte el. A 18-49-es korosztály Top50-es listáján viszont továbbra sem szerepel az m1.
A bakiparádé ellenére, vagy éppen azért
A köztévének bejött az Eurovíziós Dalfesztivál 2012 annak ellenére, hogy az első adás hemzsegett a technikai problémáktól és a nyúlásgyanús számoktól. Míg A Dal első fordulóját a teljes népességből 821 ezren látták, a második fordulót már 968 ezren, és ezzel a műsornak - az utolsó fél órát leszámítva, amikor az RTL Klubon elkezdődött a Való Világ - sikerült legyőznie a kereskedelmi tévéket is. A Dal átlagban 19,1 százalékos közönségarányt ért el, míg a TV2-n futó Számkivetett című film csak 15,9-et, az RTL-en futó Verdák pedig csak 16,5 százalékot.
A 18-49-es korosztályban a múlt szombati adás azonban mindkét filmtől kikapott, a reklámozóknak fontos nézők körében mindössze átlagosan 12,8 százaléknyian választották a dalfesztivál elődöntőjét, míg a TV2-t 18,1, az RTL Klubot pedig 20,1 százaléknyian. Ugyanakkor A Dal ebben a korosztályban is növelni tudta nézőinek számát, az első fordulóhoz képest 35 ezerrel többen választották.
A köztévés mércével mért sikerben persze bőven benne lehet az is, hogy A Dal első fordulója botrányosan sikerült, így a nézők nem feltétlenül a tüdőgyulladással küzdő Puskás Peti képességeire vagy Király Linda Star Trekbe illő hajára lehettek kiváncsiak, mint arra, hogy ezúttal sikerül-e megküzdenie a táblagépekkel a zsűrinek, vagy hogy most kinek romlik el a mikrofonja. A második fordulóra ugyan sikerült leküzdeni a technikai akadályokat, de az sms-szavazással kapcsolatban többen kritikával éltek.
Fábry nézőinek felét érte csak el
A köztévé idei legnagyobb "bevásárlása" Fábry Sándor show-jának első adása azonban nem hozott áttörést az m1-nek. A Fábryt a 18-49-es korosztályban (13 százalék SHR) alaposan megverte a TV2-n futó Csontdaráló (20,7) és az RTL Klub Való Világja (20,3) is. A teljes lakosság körében azonban már jobban futott, itt 16,5 százalékos közönségarányt ért el, amivel a Csontdarálót ugyan kis mértékben megverte (16,3), de a Való Világgal szemben már alul maradt (21,3). Ennek ellenére a Fábry a 4+-osok Top50-es listájára nem került fel.
Ez az eredmény persze a köztévé számára sikerként könyvelhető el, hiszen a Maradj talpon!-t és a Híradót leszámítva kevés olyan produkciójuk van, amivel 700 ezer feletti nézőt érnek el. Fábry azonban már nem lehet ilyen elégedett, új műsorával ugyanis nem sikerült újra berobbannia, az Esti showder-t az RTL Klubon legkevesebb egymillióan követték a teljes lakosság körében, de volt olyan adás is, ami elérte az 1,3 milliós nézettséget is.
A Fábry első adása a kritikusok körében sem talált jó visszhangra, így hacsak nem sikerül meghívniuk Ambrus Attilát vagy egy népszerű külföldi celebet, az is elképzelhető, hogy innentől már csak lefelé visz út. Ez persze nem jelentené a show végét, mivel az adásonként 15-18 millió forintba kerülő műsorral szemben nincs komoly nézettségi elvárás, csak a csatorna hétköznap esti átlagát kell hoznia, ami nem nagy kihívás, ez a negyedik héten 18-49-ben például csak 6 százalék volt.